Coca-Cola Testébresztő

Velünk megtalálod az egyensúlyt!

Célunk, hogy minél több ember mozoghasson különféle szabadidősport rendezvények alkalmával, többféle sportágat, tevékenységet kipróbálhasson. A pihenőidőd aktív eltöltése hozzájárul saját és családod egészségéhez. Moccanj a testebreszto.hu-val!

Vitaminok: melyik mire jó?

Nap mint nap halljuk, hogy milyen vitaminokat kellene fogyasztanunk. De vajon tisztában vagy azzal, hogy melyik mire jó, és milyen természetes formában találkozhatsz velük? Segítünk.

 

Vitaminok: melyik mire jó?

A vitaminok elsődleges feladata a szervezetünk anyagcsere-funkcióinak szabályozása, és természetes formában az általunk elfogyasztott élelmiszerekben találhatóak meg. Ha változatosan étkezel, az többnyire fedezi a szükségleteidet, de ha erre nincs lehetőséged, előfordulhat, hogy  étrendkiegészítők formájában kell pótolnod. Arra azonban fontos odafigyelned, hogy utóbbiakból a túl nagy dózis káros lehet. A vitaminoknak két verzióját ismerjük:  a zsírban és a vízben oldódó vitaminokat. A zsírban oldódó vitaminokat a szervezetünk hosszú ideig képes tárolni, míg a vízben oldódó vitaminok nagyobb része a vizelettel távozik.

  

A-vitamin

Zsírban oldódó vitamin, egyik legfontosabb funkciója, hogy a szürkületben való látást biztosítsa: a szem ideghártyájában a fény érzékeléséért felelős rodopszin vagy látóbíbor képződéséhez szükséges. Emellett az új sejtek növekedéséhez, illetve a bőr, haj és szövetek egészségéhez is hozzájárul. Természetes A-vitamin-források az állati belsőségek (máj, vese, szív, stb.), a tej és tejtermékek, tengeri halak, tojássárgája, sárgarépa, sárgabarack, paraj, sütőtök, sárgadinnye, paprika, és az egyéb sötétsárga, piros vagy zöld színű zöldségek és gyümölcsök.

 

C-vitamin

A C-vitamin, más néven aszkorbinsav talán a legtöbbet emlegetett vitamin, amely többek közt a bőr kollagénjének képződéséhez járul hozzá. Emellett gyorsítja az íny, az erek, a csontok és a fogak fejlődését, megújulását és gyógyulását, segít az égési sérülések, sebek gyógyításában, emellett javítja a vas felszívódását és a fertőzésekkel szembeni ellenállást. Remek forrásai a friss zöldségek és gyümölcsök, különösen a citrusfélék, illetve a bogyós növények (pl. a csipkebogyó), a brokkoli, a paprika, paradicsom, kelvirág és burgonya. Vízben oldódik, ezért fontos a rendszeres pótlása.

 

D-vitamin

Az utóbbi időben elég sok szó esett a D-vitaminról, illetve annak hiányáról. Felismerték, hogy hatása nem csak a csontanyagcserét érinti, mivel a kutatások azt mutatják, hogy a szervezet immunfolyamataiban is fontos szerepet játszik. Zsírban oldódó vitamin, a D1-, D2- és D3-vitaminok tartoznak ide, de a szervezet számára legjobban a D3 hasznosítható. Provitaminja a 7-dehidro-kolekalciferol, amiből a napfény UVB sugarának hatására a bőrben képződött D3-vitamin jut a szervezetbe. Szerencsére nemcsak a napfénynek köszönhetően juthatunk hozzá, így az őszi-téli hónapokban is van mivel pótolni a hiányát: megtalálható például a tejtermékekben, a tojásban, a tőkehalban és a tőkehalmáj-olajban is.

 

B1-vitamin

A B1-vitamin a B-vitaminok családjába tartozik, amelyek a sejtek anyagcseréjében részt vevő létfontosságú enzimek működéséhez szükségesek. Mivel vízben oldódik, tehát a szervezet nem tudja nagy mennyiségben elraktározni, folyamatosan pótolni kell. Többek közt a teljes kiőrlésű gabonafélékben, a szójababban, a zöldborsóban, a hüvelyesekben, magvakban, dió- és mogyorófélékben található meg, de a sertéshús és a máj is ideális B1-forrás.

 

E-vitamin

Az E-vitamin zsírban oldódik, és elsősorban a sejtek sejthártyáját védi, így hozzájárul az öregedési folyamatok gátlásához. Fontos előnye, hogy védi a szívet, illetve a szív koszorúereit, így segíthet megelőzni az érelmeszesedést, emellett a trombózis vagy szívroham kialakulását is. Az agyra is jótékony hatással van, csökkenti az Alzheimer-kór kialakulásának esélyét, és az immunrendszert is erősíti. Megtalálható a margarinban és a növényi olajokban (pl. kukorica, tökmag, olíva, búzacsíra), a búza- és egyéb gabonacsírákban, a mandulában és mogyoróban, vagy éppen a májban és tojásban.

 

 

Forrás: webbeteg.hu, hazipatika.com, nutristrategy.com

 

« Vissza
Tedd meg az első lépést az egészséges életmódért! Olvasd szakértőink tanácsait és mozogj rendszeresen velünk, hogy megszerezd a Coca-Cola Testébresztő ajándékokat!
Regisztrálj most!
CC
Coca-Cola Testébresztő kártyaigénylés 2016
 
A weboldal cookie-kat (sütiket) használ, amik segítenek a lehető legjobb szolgáltatások
nyújtásában. A weboldal további használatával jóváhagyod a cookie-k használatát.
Rendben
Tudj meg többet